KERTAS CADANGAN TESIS Ph.D
PENGAJIAN ISLAM
Perspektif Maqasid Syariah Dalam Undang-Undang Jenayah Syariah
Malaysia-kes zina, khalwat dan bersekedudukan
Ir. Mustafar Bin Ab. Kadir
Pendahuluan
Kajian ini menjurus kepada menyelusuri applikasi
maqasid syariah dalam undang-undang jenayah syariah di Malaysia secara
menyeluruh. Hubung kait hukum jenayah syariah dengan asas-asas usul fiqh dan
maqasid syariah akan diperiksa dari sudut sejarah taqnim hukum-hukum tersebut dan asas-asas hukum syara’ yang
bersumberkan Al-Quran an Al-Sunnah. Apakah undang-undang jenayah yang
berasaskan takzir boleh dikira memenuhi kehendak maqasid syariah sedangkan
hukum asalnya mungkin berasaskan hukum hudud. Undang-undang jenayah syariah di Malaysia
berevolusi dari zaman kerajaan Islam Melaka hingga ke era penjajahan Inggeris.
Penjajah memainkan peranan dalam mencorakkan hukum jenayah syariah di
negeri-negeri Melayu waktu itu dan Malaya kemudiannya hinggalah ke Malaysia
masa kini (Mahmood Zuhdi, 2007).
Persoalan yang timbul apakah undang-undang ini menepati kehendak syara’ dan
maqasid syariah. Fiqh Maqasid telah lama berkembang sebelum zaman ini lagi dan
dunia Melayu mempunyai ramai ulama tersohor tetapi tiada terdapat bukti
ulama-ulama ini mempertikaikan undang-undang ini bahkan hingga selepas
kemerdekaan Negara kita. Undang-undang ini lari jauh dari hukum syara’ yang
asal iaitu hukum
hudud, qisas dan takzir. Hanya hukum
tahap takzir saja diamalkan, itu pun pada tahap yang minima. Sejauh mana
prinsip-prinsip maqasid syariah boleh dijadikan asas dalam pengurusan
undang-undang jenayah syariah khususnya undang-undang berkaitan zina, khalwat
dan bersekedudukan.
Maqasid
al-Shariah” boleh diterjemahkan sebagai
objektif Shariah, manakala secara umum ia bererti segala tujuan di sebalik
penciptaan shariah pada keseluruhannya dan di sebalik setiap hukum di dalamnya
secara satu persatu. Walau bagaimanapun, huraian di atas bukan berasaskan
kepada mana-mana tradisi yang mantap kerana para ulama’ zaman klasik tidak
pernah mendefinisikan istilah ini, tidak sebagaimana yang biasa dilakukan
kepada istilah-istilah lain dalam pengajian shariah, sehinggakan Imam
al-Syatibi sendiri yang merupakan kemuncak autoriti dalam subjek ini pun tidak
pernah berbuat demikian. {Mahmood Zuhdi, 2012}
No comments:
Post a Comment